ALGEMENE VOORWAARDEN ENERGIELABEL

ALGEMENE VOORWAARDEN ENERGIELABEL, ENERGIE INSPECTIE EN ENERGIEPRESTATIE

Deze Algemene Voorwaarden gelden voor alle offertes en opdrachten met betrekking tot het verstrekken van
energielabels of advies over energieprestaties/energielabels door Energielabel-Zuidholland, ook wanneer deze
zijn aangevraagd via een tussenpartij. Afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn enkel bindend wanneer
ze expliciet en schriftelijk tussen de betrokken partijen zijn vastgesteld.

 

1. OFFERTE EN OPDRACHT

1.1. Offertes zijn vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van 14 dagen, tenzij anders aangegeven. De
goedkeuring van opdrachten kan schriftelijk plaatsvinden door (online) akkoord te gaan met de offerte. Als de
offerte nog niet online is ondertekend, wordt deze ook als schriftelijk aanvaard beschouwd bij het gezamenlijk
plannen van de opdracht voor de fysieke inspectie.

1.2. Onder opdrachtgever wordt verstaan: de persoon of de partij die de dienst aanvraagt. Onder
opdrachtnemer wordt Energielabel-Zuidholland verstaan.

1.3. Onder een opdracht wordt verstaan: het verlenen van diensten met betrekking tot energielabels,
energieprestatieadvies, energie-inspecties en energieprestatiebeoordelingen.

1.4. Met een energielabel wordt bedoeld: het verplichte energieprestatiecertificaat (EPBD) voor gebouwen op
het moment van verkoop en verhuur, zoals voorgeschreven in het Besluit Energieprestatie Gebouwen (BEG) of
enige andere wettelijke voorschriften.

1.5. Onder energie inspectie wordt verstaan: een vrijwillig advies op maat rapport uitgebreider dan het
energielabel, dat kan worden opgesteld voor een gebouw, met inbegrip van gebruikersgedrag, dat voorzien is
van energiebesparende maatregelen, investeringsbedragen en terugverdientijden. Met het rapport wordt een
eenvoudig rapport bedoeld, hetgeen geen inhoudelijk inzicht beoogt te geven omtrent de technische staat van
de installaties en/of het gebouw.

1.6. Onder een energieprestatie wordt verstaan: berekende of gemeten hoeveelheid energie die nodig is om
aan de vraag naar energie te voldoen die verband houdt met een normaal gebruik van een gebouw,
waaronder energie die wordt gebruikt voor verwarming, koeling, ventilatie, warmwatervoorziening en
verlichting.

 

2. TARIEVEN, BETALINGSVOORWAARDEN EN LEVERING

2.1. De bedragen vermeld in de offerte en opdracht zijn exclusief een BTW-tarief van 21%, tenzij anders
aangegeven. De opdrachtgever wordt verzocht de factuur binnen 30 dagen na de factuurdatum te voldoen
door het bedrag over te maken naar de bankrekening die door de opdrachtnemer is opgegeven. Betaling dient
volledig te geschieden zonder enige inhoudingen, kortingen of verrekeningen.

2.2. In het geval van een tweede herinnering brengen wij € 25,-, : vijf en twintig euro, administratiekosten in
rekening aan het openstaande bedrag.

2.3. Indien de factuur na twee betalingsherinneringen niet is voldaan, geven wij de vordering uit handen aan
een incassobureau. Wij brengen alle kosten aan de schuldenaar in rekening, te weten: administratiekosten,
bureaukosten, aanmaankosten (w.o. kosten aangetekend verzenden) en buitengerechtelijke kosten.

2.4. De opdrachtnemer behoudt het recht om de registratie van het energielabel in te trekken wanneer de
factuur niet tijdig door de opdrachtgever wordt voldaan.

2.5. Het energielabel wordt verstrekt na ontvangst van de betaling van de factuur.

2.6. Levering van de energie inspectie zal over het algemeen binnen 14 werkdagen na opname van het object
geschieden, tenzij anders afgesproken.

 

3. UITVOERING VAN DE OPDRACHT

3.1. Voor het uitvoeren van een energie inspectie zal een EPA-opnemer en/of EPA- adviseur het gebouw
opnemen. Onder EPA-opnemer of –adviseur wordt een specifiek opgeleid persoon verstaan, die een hiervoor
wettelijke toetsing met goed gevolg heeft doorstaan.

3.2. De opdrachtnemer zal de opdracht met de nodige zorgvuldigheid uitvoeren, zoals van een professionele
dienstverlener mag worden verwacht. Bij de opname van het gebouw dient de opdrachtgever zelf of een door
de opdrachtgever aangewezen persoon aanwezig te zijn.

3.3. De opdrachtgever is gehouden opdrachtnemer tijdig alle informatie te verstrekken, welke opdrachtnemer
voor een correcte uitvoering van de opdracht nodig heeft of waarvan opdrachtgever behoort te weten dat
deze informatie voor een correcte uitvoering van de opdracht vereist is. De informatie dient te worden
verstrekt in de vorm en de wijze als door opdrachtnemer verzocht. Opdrachtgever staat in voor de
nauwkeurigheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan opdrachtnemer verstrekte informatie, ook
indien deze van derden afkomstig is.

3.4. Indien de uitvoering van de opdracht wordt vertraagd doordat de opdrachtgever zijn in artikel 3.3
genoemde verplichtingen niet nakomt dan wel de door opdrachtgever verstrekte informatie niet voldoet aan
het in artikel 3.4 bepaalde, zijn de daaruit voortvloeiende extra tijd en kosten voor rekening van de
opdrachtgever.

3.5. De opdrachtgever is op de hoogte van het feit dat de monitoringsgegevens van het object met betrekking
tot het energielabel aan Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (“RVO”) worden verstrekt ten behoeve van
monitoring.

3.6. RVO publiceert de gegevens van het energielabel op http://www.ep-online.nl/ep-online/ en is dus
openbaar inzichtelijk.

3.7. De opdrachtgever heeft het recht om het volledige projectdossier op te vragen.

3.8. De opdrachtgever is op de hoogte van het feit dat het geen toegang verkrijgen tot een
(woon)gebouw ten behoeve van een controleonderzoek tot verwijdering leidt van het
energieprestatie-rapport uit het landelijk gegevensbestand van geregistreerde energieprestatierapporten.

3.9. Na het voldoen van de factuur door de opdrachtgever aan de opdrachtnemer is de opdracht voltooid.

 

4. OVERMACHT

4.1. Opdrachtgever en opdrachtnemer zijn niet gehouden tot enige verplichting uit hoofde van de opdracht,
indien een van de partijen daartoe verhindert is als gevolg van overmacht. Ziekte van de opdrachtnemer wordt
gezien als overmacht.

4.2. In geval van overmacht spannen zowel opdrachtnemer als opdrachtgever zich in (in onderling overleg), om
de uitvoering van de opdracht doorgang te laten vinden.

4.3. Zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer zullen elkaar onmiddellijk op de hoogte stellen in geval van
verhindering als gevolg van onvoorziene omstandigheden

4.4. Gedurende een overmacht situatie worden de verplichtingen van de opdrachtnemer tijdelijk opgeschort
en beide partijen hebben de mogelijkheid om de opdracht te beëindigen. In een dergelijke situatie hebben
zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer geen recht op vergoeding die voortvloeit uit de overmacht
situatie

 

5. (TUSSENTIJDSE) BEËINDIGING

5.1. Zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer heeft het recht om de overeenkomst te beëindigen als de
andere partij, na een geldige schriftelijke kennisgeving waarin een redelijke termijn wordt geboden om de
tekortkoming te herstellen, in gebreke blijft met de nakoming van essentiële verplichtingen zoals vastgelegd in
de overeenkomst.

5.2. De overeenkomst kan direct worden beëindigd bij overlijden van de opdrachtnemer, met wederzijds
akkoord, faillissement van de opdrachtnemer of opdrachtgever, evenals in gevallen waarin een van de partijen
surseance van betaling aanvraagt, de WSNP van toepassing is, of als de opdrachtgever in liquidatie gaat of op
andere wijze juridisch of feitelijk ophoudt te bestaan

 

6. INSCHAKELEN VAN DERDEN

6.1. De opdrachtnemer behoudt het recht om de diensten die voortkomen uit de overeenkomst, geheel of
gedeeltelijk uit te besteden aan een derde partij. Hierover zal de opdrachtnemer de opdrachtgever vooraf
informeren.

6.2. Het betrekken van een derde partij zal geen kostenverhoging voor de opdrachtgever met zich
meebrengen, tenzij op voorhand anders is afgesproken tussen de opdrachtnemer en de opdrachtgever.”.

6.3. De opdrachtnemer verzorgt de facturering voor eventuele diensten van een externe partij die wordt
ingeschakeld

6.4. Bij de overdracht van diensten aan derden, zoals beschreven in deze algemene voorwaarden, blijven deze
algemene voorwaarden onverkort van toepassing op de dienstverlening die door de derde wordt uitgevoerd.
Zowel de opdrachtnemer als de derde partij kunnen zich op deze Algemene Voorwaarden beroepen7.

 

7. WIJZIGING ALGEMENE VOORWAARDEN

7.1. Energielabel-Zuidholland heeft de bevoegdheid om deze Algemene Voorwaarden te wijzigen. De
gewijzigde Algemene Voorwaarden van Energielabel-Zuidholland zijn van kracht tegenover de opdrachtgever
na dertig dagen vanaf het moment dat de opdrachtgever schriftelijk op de hoogte is gesteld van de wijziging.
Tenzij de opdrachtgever binnen die periode schriftelijk bezwaar maakt tegen de wijziging, blijven de
ongewijzigde Algemene Voorwaarden van kracht tussen beide partijen totdat de opdracht is voltooid of de
overeenkomst is beëindigd. Echter, deze periode kan niet langer duren dan drie maanden na het verstrijken
van de genoemde dertig dagen. Als de overeenkomst na deze periode voortduurt, zijn vanaf dat moment de
gewijzigde Algemene Voorwaarden van toepassing.

 

8. TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN

8.1. Alle rechtsverhoudingen tussen opdrachtnemer en opdrachtgever waarop deze algemene voorwaarden
van toepassing zijn, worden beheerst door Nederlands Recht.

8.2. Alle geschillen die verband houden met de rechtsverhouding tussen opdrachtnemer en
opdrachtgever waarop deze algemene voorwaarden van toepassing zijn, worden uitsluitend
voorgelegd de Geschillencommissie Energielabel.

 

9. ANNULERING AFSPRAAK

9.1 Als de opdrachtgever de geplande afspraak wil wijzigen of annuleren, is dit kosteloos mogelijk tot 7 dagen
na de oorspronkelijke aanvraag tenzij de afspraak al binnen deze 7 dagen zal plaatsvinden, hiervoor bedragen
de kosten 50 EUR inclusief btw. Bij latere annuleringen worden er echter kosten in rekening gebracht bij de
opdrachtgever door de opdrachtnemer.

a. Tot 4 dagen van tevoren bedragen de kosten EUR 75 incl. BTW

b. Tot 48 uur van tevoren bedragen de kosten EUR 100 incl. BTW

c. Minder dan 48 uur van tevoren bedragen de kosten EUR 125 incl. BTW

 

10. AFWEZIGHEID BIJ GEPLANDE AFSPRAAK

10.1 Indien Opdrachtgever niet aanwezig is en ook niet voor vervanging heeft gezorgd voor de afspraak voor
de inspectie zal door opdrachtnemer EUR 150 incl. BTW aan kosten in rekening gebracht worden.

10.2 Indien Opdrachtgever alsnog een nieuwe inspectie wilt inplannen zal er EUR 125 incl. BTW aan kosten in
rekening worden gebracht (bovenop de kosten voor de nieuwe afspraak), in plaats van de eerder genoemde
EUR 150 incl. BTW onder 10.1.

 

11. TIJDSINDICATIE INSPECTIE DOOR OPDRACHTNEMER

11.1 Opdrachtnemer geeft bij het inplannen van de afspraak voor de inspectie een tijdblok aan die
opdrachtgever dient vrij te houden. Dit zal in de regel tussen 1.5 uur voor en na het aangegeven tijdstip zijn.
Vanwege andere inspecties en verkeersomstandigheden is het niet mogelijk om een specifiek aankomsttijdstip
te bevestigen.

11.2 Indien Opdrachtnemer een specifieke tijdsafspraak wenst dan dient dit expliciet aangegeven te worden
en worden er EUR 50 incl. BTW additionele kosten in rekening gebracht.

 

12. PROJECT DOSSIER

12.1 De opdrachtgever is eigenaar van het betreffende object of geeft de opdracht namens de eigenaar van
het pand.

12.2 De gegevens van de opname, inclusief aanwezige tekeningen, meetstaten, plattegronden en
installatieschema’s, worden aan het digitale dossier toegevoegd. Bovendien worden er foto’s van en in het
object gemaakt. Deze informatie wordt bewaard gedurende een periode van 10 jaar

12.3 De objectkenmerken die worden opgenomen in het monitoringsbestand zullen worden geregistreerd in
de landelijke energielabel database van de RVO: www.ep-online.nl

12.4 Wanneer de opdrachtgever akkoord gaat met de offerte of de opdracht verstrekt, worden automatisch de
benodigde rechten verleend om de opnamegegevens door te geven aan de rijksoverheid

12.5 Bij een audit of kwaliteitscontrole dient u toegang tot het object te verschaffen en volledige medewerking
te verlenen. Als toegang en medewerking worden geweigerd, kan dit leiden tot intrekking van het
energielabel.

 

13. BEWIJSSTUKKEN / DOCUMENTATIE

13.1 Uitgangspunt voor de isolatiewaarden van constructies bij een energielabel opname is het bouwjaar van
het object, tenzij er bewijs aangeleverd is in de vorm van documentatie dat een betere isolatiewaarde dan die
van het bouwjaar aangeeft. Met name bij verbouwingen is het wettelijk bewijs in de vorm van facturen,
uitvoeringsfoto’s en de omgevingsvergunning van belang.

13.2 Bij het ontbreken van documentatie kan er geen betere isolatiewaarde worden aangenomen, zelfs indien
het voor opdrachtgever evident is dat er een betere isolatiewaarde aanwezig is. Opdrachtnemer heeft hier
geen invloed op, maar dit is de regelgeving waaraan de opdrachtnemer dient te voldoen.

13.3 Indien er geen verdere documentatie is aangeleverd voor bijvoorbeeld het dak / gevel / vloer, dan kan dit
dus een significante negatieve impact hebben op het energielabel. Derhalve is het van belang dat de relevante
informatie / documentatie tijdig wordt aangeleverd.

 

14. AANPASSINGEN ENERGIELABEL

14.1 In het geval van situaties dat een Opdrachtgever nog additionele documentatie aanlevert na het
ontvangen van het energielabel en nog aanpassingen wenst door te voeren op basis van deze additionele
documentatie worden er door Opdrachtnemer extra kosten in rekening gebracht voor het opnieuw afmelden
van het energielabel dit betreft € 60-, incl. BTW.

14.2 Indien aanpassingen dienen worden doorgevoerd aan het energielabel omdat er bepaalde elementen
over het hoofd zijn gezien, dan neemt Opdrachtnemer de additionele kosten voor zijn / haar rekening.

 

15. AANSPRAKELIJKHEID

15.1 De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer voor indirecte schade, gevolgschade, gederfde winst en
gemiste besparingen is uitgesloten.

15.2 De aansprakelijkheid van de opdrachtnemer beperkt zich tot maximaal de hoogte van het totaalbedrag
van de opdracht.

15.3 De RvO is verantwoordelijk voor de uitkomst van het Energielabel. De opdrachtnemer kan hiervoor nooit
aansprakelijk worden gesteld.

 

16. VERTROUWELIJKHEID

16.1 Opdrachtgever is zonder voorafgaande toestemming van Energielabel-Zuidholland niet bevoegd aan
derden op welke wijze dan ook informatie te verstrekken omtrent de specifiek inhoudelijke aspecten van de
uitvoering van de opdracht, daaronder mede begrepen de wijze waarop en de middelen waarmee de opdracht
wordt uitgevoerd.

 

17. (MAATWERK) ADVIES

17.1 Opdrachtnemer verstrekt in zijn professionele hoedanigheid advies aan Opdrachtgever voor verbetering /
verduurzaming van het vastgoed. Hierbij is er onder geen beding aansprakelijkheid mogelijk voor vermeende
fouten / incorrectheden.