ALGEMENE VOORWAARDEN ENERGIELABEL, ENERGIE INSPECTIE EN ENERGIEPRESTATIE
Deze Algemene Voorwaarden gelden voor alle offertes en opdrachten met betrekking tot het verstrekken van energielabels door Energielabel-Zuidholland, ook wanneer deze zijn aangevraagd via een tussenpartij. Afwijkingen van de Algemene Voorwaarden zijn enkel bindend wanneer ze expliciet en schriftelijk tussen de betrokken partijen zijn vastgesteld.

1. OFFERTE EN OPDRACHT
1.1. Offertes zijn vrijblijvend en hebben een geldigheidsduur van 14 dagen, tenzij anders aangegeven. De goedkeuring van opdrachten kan schriftelijk plaatsvinden door (online) akkoord te gaan met de offerte. Als de offerte nog niet online is ondertekend, wordt deze ook als schriftelijk aanvaard beschouwd bij het gezamenlijk plannen van de opdracht voor de fysieke inspectie.
1.2. Onder opdrachtgever wordt verstaan: de persoon of de partij die de dienst aanvraagt. Onder opdrachtnemer wordt Energielabel-Zuidholland verstaan.
1.3. Onder een opdracht wordt verstaan: het verlenen van diensten met betrekking tot energielabels.
1.4. Met een energielabel wordt bedoeld: het verplichte energieprestatiecertificaat (EPBD) voor gebouwen op het moment van verkoop en verhuur, zoals voorgeschreven in het Besluit Energieprestatie Gebouwen (BEG) of enige andere wettelijke voorschriften.

2. TARIEVEN, BETALINGSVOORWAARDEN EN LEVERING
2.1. De bedragen vermeld in de offerte en opdracht zijn inclusief een BTW-tarief van 21%, tenzij anders aangegeven. De opdrachtgever wordt verzocht de factuur binnen 30 dagen na de factuurdatum te voldoen door het bedrag over te maken naar de bankrekening die door de opdrachtnemer is opgegeven. Betaling dient volledig te geschieden zonder enige inhoudingen, kortingen of verrekeningen.
2.2. In het geval van een tweede herinnering brengen wij € 25,- administratiekosten in rekening.
2.3. Indien de factuur na twee betalingsherinneringen niet is voldaan, geven wij de vordering uit handen aan een incassobureau. Wij brengen alle kosten aan de schuldenaar in rekening: administratiekosten, bureaukosten, aanmaankosten en buitengerechtelijke kosten.
2.4. De opdrachtnemer behoudt het recht om de registratie van het energielabel in te trekken wanneer de factuur niet tijdig door de opdrachtgever wordt voldaan.
2.5. Het definitieve energielabel wordt verstrekt na ontvangst van de betaling van de factuur.
2.6. Levering van de energie inspectie zal over het algemeen binnen 14 werkdagen na opname van het object geschieden, tenzij anders afgesprok.

3. UITVOERING VAN DE OPDRACHT
3.1. Voor het uitvoeren van een energie inspectie zal een EPA-opnemer en/of EPA-adviseur het gebouw opnemen.
3.2. De opdrachtnemer zal de opdracht zorgvuldig uitvoeren. Bij opname dient de opdrachtgever of een aangewezen persoon aanwezig te zijn.
3.3. De opdrachtgever verstrekt tijdig alle informatie die nodig is voor correcte uitvoering van de opdracht.
3.4. Vertraging door onvoldoende of foutieve informatie komt voor rekening van de opdrachtgever.
3.5. De opdrachtgever is op de hoogte dat monitoringsgegevens aan RVO worden verstrekt.
3.6. RVO publiceert het energielabel op www.ep-online.nl.
3.7. De opdrachtgever mag het volledige projectdossier opvragen.
3.8. Geen toegang tot het gebouw bij controle kan leiden tot verwijdering van het energielabel.
3.9. Na betaling is de opdracht voltooid.
3.10. Afwijkingen in gebruiksfunctie leiden tot aanpassing van de offerte; bij meerdere functies moeten meerdere labels opgesteld worden.

4. OVERMACHT
4.1. Ziekte en andere overmachtssituaties ontslaan partijen van verplichtingen.
4.2. Beide partijen spannen zich in om uitvoering mogelijk te maken bij overmacht.
4.3. Verhindering wordt direct gemeld.
4.4. Verplichtingen worden tijdelijk opgeschort; partijen kunnen de opdracht beëindigen zonder schadevergoeding.

5. (TUSSENTIJDSE) BEËINDIGING
5.1. Directe beëindiging mogelijk bij overlijden, faillissement, WSNP, liquidatie, enz.
5.2. Een getekende offerte is bindend en niet tussentijds opzegbaar.

6. INSCHAKELEN VAN DERDEN
6.1. Opdrachtnemer mag derden inschakelen en informeert hierover.
6.2. Geen extra kosten voor opdrachtgever, tenzij vooraf overeengekomen.
6.3. Facturatie via opdrachtnemer.
6.4. Algemene voorwaarden blijven gelden bij inschakeling van derden.
6.5. Geen vergoeding bij herbeoordeling via andere partij.

7. WIJZIGING ALGEMENE VOORWAARDEN
7.1. Wijzigingen worden 30 dagen na schriftelijke melding van kracht. Behoud van oude voorwaarden mogelijk tot max. 3 maanden.

8. TOEPASSELIJK RECHT EN GESCHILLEN
8.1. Nederlands recht is van toepassing.
8.2. Geschillen worden voorgelegd aan de Geschillencommissie Energielabel.

9. ANNULERING AFSPRAAK
9.1. Wijziging of annulering is gratis tot 7 dagen na aanvraag (zonder getekende offerte). Bij kortere termijn:
a. Tot 4 dagen: €75 incl. BTW
b. Tot 48 uur: €100 incl. BTW
c. Minder dan 48 uur: €125 incl. BTW

10. AFWEZIGHEID BIJ GEPLANDE AFSPRAAK
10.1. Bij afwezigheid zonder vervanging: €150 incl. BTW.
10.2. Nieuwe afspraak na afwezigheid: €125 incl. BTW extra.

11. TIJDSINDICATIE INSPECTIE DOOR OPDRACHTNEMER
11.1. Tijdslot van ±1,5 uur rond afspraak. Exact tijdstip niet gegarandeerd.
11.2. Specifieke tijdsafspraak: €50 incl. BTW extra.

12. PROJECT DOSSIER
12.1. Opdrachtgever is eigenaar of vertegenwoordiger van eigenaar.
12.2. Gegevens, tekeningen, foto’s en installatieschema’s worden 10 jaar bewaard.
12.3. Kenmerken worden geregistreerd op www.ep-online.nl.
12.4. Akkoord op offerte geeft toestemming tot gegevensoverdracht aan overheid.
12.5. Bij controle moet toegang en medewerking worden verleend.

13. BEWIJSSTUKKEN / DOCUMENTATIE
13.1. Isolatiewaarden worden gebaseerd op bouwjaar, tenzij bewezen anders met documenten.
13.2. Zonder bewijs geen betere isolatiewaarde, ook als dat aannemelijk is.
13.3. Geen of late documentatie kan negatief effect hebben op label.

14. AANPASSINGEN ENERGIELABEL
14.1. Aanpassingen ná ontvangst label o.b.v. nieuwe documentatie: €100 incl. BTW.
14.2. Fouten door opdrachtnemer worden kosteloos hersteld.

15. AANSPRAKELIJKHEID
15.1. Geen aansprakelijkheid voor indirecte schade, gederfde winst, gemiste besparingen.
15.2. Aansprakelijkheid beperkt tot factuurbedrag.
15.3. RVO is verantwoordelijk voor labeluitkomst, niet de opdrachtnemer.

16. VERTROUWELIJKHEID
16.1. Inhoudelijke informatie over de opdracht mag niet gedeeld worden zonder schriftelijke toestemming van Energielabel-Zuidholland.

17. (MAATWERK) ADVIES 1

7.1 Opdrachtnemer verstrekt in zijn professionele hoedanigheid advies aan Opdrachtgever voor verbetering / verduurzaming van het vastgoed. Hierbij is er onder geen beding aansprakelijkheid mogelijk voor vermeende fouten / incorrectheden.

17.2 In geval van evidente en erkende fouten in een (maatwerk) advies beperkt de aansprakelijkheid (zoals aangegeven in 15.2) zich tot maximaal de hoogte van het totaalbedrag van de opdracht. Onder geen beding kan eventuele gevolgschade toegerekend worden aan Opdrachtnemer.

© Energie Label Zuid Holland. Alle rechten voorbehouden